Tiden går fort och nu har det redan blivit höst – och höstlov. Vi bilar uppför E6an till Moss/Rygge och flyger Ryanair till London Gatwick.
Fulla passagerare
London Gatwick är en stor flygplats där vi länge får vandra i dess system av vägar och rullband innan vi når säkerhetskontrollerna. Det känns nästan lite tomt och öde. På vägen följs vi åt av två överförfriskade unga män, varav den ene helt plötsligt faller omkull, rakt på golvet på rullbandet bakom oss. Skrattandes ställer han sig upp och klunkar vidare på sin öl, som han på något sätt lyckades hålla kvar vid utan att tappa en droppe.
Gatwick Express
Reklamskyltarna lockar med att man ska åka Gatwick Express in till stan. Argumenten är att de går var 15:e minut och att det tar 30 minuter. Vi har dock redan en bestämd resplan. Vi ska först med tåg till London Victoria, sedan med tunnelbana till Paddington och slutligen med tåg till Southall.
Groupsave 4-for-2
I och med att vi är 4 personer är vi berättigade en rabatt som kallas för groupsave 4-for-2 enl. National Rails hemsida, ger det ett totalt pris för hela resfärden på £33.80. När jag visar detta för biljettkassörskan, vrider hon bara på huvudet och säger att priset enbart gäller för express tåget från flygplatsen in till Victoria och att resten av resan (tunnelbana till paddington, tåg till southall) måste betalas separat.
Jag blev förvånad då jag trodde hela resan ingick i priset. (Se bara här)
Den ultimata lösningen
I vilket fall som helst så föreslår hon den ultimata lösningen:
A day travelcard (Gatwick airport + London zone 1-6 – Southern only – Offpeak) Samma resväg och tider som jag tänkt på fast för bara £25!
Service på tågstationen
Att åka med southern tåget istället för gatwick express tog 32 minuter in till stan och det var både tyst och fräscht.
Väl framme på London Victoria tågstation, vill jag förköpa national rails märkta travelcards för morgondagens åkturer samt evenemangs besök. De måste vara märkta med national rails logotyp för att 2-for-1 ”days out” erbjudandena ska vara giltliga.
Biljettexpediten, en flintskallig afrikan, säger att jag ska köpa korten imorgon. Men jag är osäker på om korten verkligen går att köpa i southall, eftersom det står i broschyren att de bara går att köpa på vissa stationer. När jag frågar om detta blir han irriterad och börjar vifta med armarna. Jag frågar varför han blev så irriterad. Då säger han att det inte går att förköpa korten här och varför jag inte fattar detta. Jag tycker han ger dålig service. Han svarar ”you too” – och även om jag inte fattar vad han menar med det så ställer vi oss i en annan kö och några minuter senare har vi köpt korten utan några som helst problem. (travelcard zone 1-4 offpeak daterade nov 5)
Hotel Mehfil
Efter ca 20 minuters tågfärd är vi framme i Southall och tar in på hotell mehfil, som är både hotell och restaurang. Receptionisten, en indisk tjej, dränker oss med hotellets alla regler innan vi får nycklar och ännu fler instruktioner om hur vi ska hitta till rummet.
Rummet är stort, rent och fräscht även med svenska mått mätt. Vi är positivt överraskade. Möjligtvis skulle man kunna vara petig och nämna att kassaskåp saknas och att sängarna något hårda. Utanför i bakgården står ett gäng indier och spelar fotboll.
Det bästa med hotellet är dock dess restaurang som står helt i en klass för sig själv. Topprestauranger i Göteborg såsom Zaika, Maharani, Bombay Palace m.fl. har långt kvar innan de ens kommer i närheten av denna upplevelse. Se till att boka i god tid bara för att även om man bor på hotellet så är man inte garanterad plats. En av kvällarna missade vi att boka och då väntade vi (hugriga) från kl 19 till 22 innan vi till slut fick en bordsplats. Ändå var vi helt överens om att det var värt besväret!
Southall
Madame Tussauds
Vi hinner även med att åka dubbeldäckare buss, se Big Ben, åka en båttur på Thamsen, se Tower Bridge, äta en KFC lunch, och lite shopping på Harrods, Hanleys och vandra Piccadilly Cirkus, Regent street och Oxford street.